بعد از مدرسه

آموزش و تمرینات ریاضی

بعد از مدرسه

آموزش و تمرینات ریاضی

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

 

قسمت اول تدریس فصل یک کتاب ریاضی ششم

 

 

 



 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۸ ، ۱۶:۳۳
محمد حسین بهرامی

نگاه دقیقی به دنیای واقعی اطرافمان نشان می دهد که نظم خاصی بر جهان حاکم است که دلیل آن وجود قوانین ثابت طبیعی در جهان می باشد. در بسیاری از موارد این نظم موجود بصورت الگوهای ریاضی خود را نشان می دهد و در این متن قصد دارم به معرفی این الگوهای ریاضی بپردازم.

 

تقارن

تقارن الگویی است که به وفور در جهان یافت می شود. به عنوان مثال می توان به شکل کروی سیارات و ستارگان، تقارن موجود در بدن و صورت انسان و دیگر موجودات زنده، شکل کریستال های معدنی، دانه های برف، گل های گیاهان مختلف و میوه های درختان اشاره نمود.

 

فراکتال

فراکتال الگوی پیچیده ای است که از تکرار یک الگوی ساده بدست می آید. مثلا تنه ی ضخیم یک درخت را در نظر بگیرید که در بالا تبدیل به سه شاخه ی قطور شده است. اگر هر کدام از آن شاخه های قطور، خودشان به سه شاخه ی کمی باریک تر تبدیل شوند و این الگو چندین بار تکرار شود، در نهایت شما یک درخت با شاخه های فراوان خواهید داشت که در ظاهر شکل پیچیده ای دارد اما در واقع از تکرار همان الگوی ساده ی تبدیل یک شاخه به سه شاخه ایجاد شده است. الگوی فراکتال علاوه بر درختان، در بسیاری از گیاهان و حیوانات نیز دیده می شود مانند گل کلم، سرخس، مرجان دریایی، خزه های دریایی و طرح شاخ بعضی از حیوانات مانند گوزن ها.

 

شکل های هندسی

اشکال هندسی تقریبا در همه جای طبیعت دیده می شوند. به عنوان مثال می توان به کندوی شش ضلعی زنبور عسل، آشیانه ی مدور پرندگان، طرح کروی دانه های باران، اجرام آسمانی و بسیاری از میوه ها، شکل استوانه ای تنه ی درختان و طرح بیضوی سلول ها اشاره نمود.

 

موج

موج ها الگوهایی هستند که موجب جابجایی انرژی در طبیعت می شود مانند امواج دریا، امواج باد، امواج مغناطیسی و امواج رادیویی.

 

مارپیچ

شکل مارپیچ در جهان جزو الگوهای رایج است. از شکل بسیاری از کهکشان ها (از جمله کهکشان راه شیری) گرفته تا شکل مارپیچ DNA. همچنین این طرح در بسیاری از گیاهان و موجودات زنده دیده می شود مانند طرح قرار گرفتن بذرهای گل آفتابگردان، مارپیچ گیاه لوبیا و پیچک، پوسته ی حلزون و صدف دریایی، طرح دم طاووس نر، بدن کرم های خاکی و طرح شاخ بعضی از حیوانات مثل قوچ کوهی.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۸ ، ۱۴:۰۶
محمد حسین بهرامی


هر روز به کلاس مراجعه کنید. در کلاس خوب گوش کنید و همه ی توجه تون رو به معلم بدید. ریاضی به علت داشتن معادلات و حل مساله ها عینی تر از درس های دیگه است.
  • هر مساله ای که تو کلاس معلم مثال میزنه رو یادداشت کنید. وقتی که بعدا یادداشت هاتون رو بررسی می کنید دانش بهتری نسبت به اون موضوع درس خواهید داشت. بهتر یاد میگیرید و در نتیجه بهتر میتونید تکالیف مدرسه تون رو پاسخ بدید.
  • یادتون نره، همه چیز ریاضیه :)


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۸ ، ۱۲:۴۸
محمد حسین بهرامی